veganama.pl

Blog tematyczny o zdrowiu i urodzie.

DietaPrzepisy

Jak zacząć przygodę z dietą wegańską?

Jak zacząć przygodę z dietą wegańską?

Wszelkie zmiany diety są zawsze rewolucją dla organizmu. Dlatego należy się do nich gruntownie przygotować a nowe menu wprowadzać stopniowo. Zmiana sposobu odżywiania może być podyktowana stanem zdrowia lub względami ideologicznymi, jednak w pierwszej kolejności należy zadbać o to, by zmiany wdrożyć w spokojny, i bezpieczny sposób. Bardzo wiele osób ostatnimi czasy przechodzi na dietę roślinną. Stało się to niezwykle popularnym trendem, również dlatego, że restauracje czy inne punkty gastronomiczne dostosowują swoje oferty do potrzeb wegan a w Internecie krąży coraz więcej praktycznych przepisów na dania wegańskie. Jeśli komuś ten rodzaj odżywiania kojarzy się wyłącznie z liściem sałaty na talerzu, to nic bardziej mylnego. Kuchnia wegańska jest kreatywna i rozwija się w błyskawicznym tempie.

Zobacz także: Czym jest dieta fleksitariańska?

Od czego zacząć?

Najgorszym możliwym pomysłem przy zmianie diety jest drastyczne porzucenie dotychczasowej i przejście na nowy sposób odżywiania z dnia na dzień. Jest to metoda zbyt radykalna dla organizmu, który potrzebuje trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowych nawyków, nawet jeśli są one znacznie zdrowsze aniżeli wcześniejsze preferencje. Jeżeli zatem decydujemy się na dietę wegańską, warto najpierw zdobyć cenne informacje na jej temat, poczytać artykuły znalezione w sieci oraz rzetelne poradniki. Przygodę z weganizmem można zacząć od fleksitarianizmu, czyli zastępowania produktów zwierzęcych roślinnymi, ilekroć nadarzy się taka okazja. Na rynku mnóstwo jest zamienników klasycznych potraw mięsnych, kiełbasek a nawet słodyczy. Z czasem zauważymy, że po produkty pochodzenia zwierzęcego sięgamy coraz rzadziej lub wcale nie odczuwamy takiej potrzeby. Niektórzy świeżo upieczeni adepci sztuki wegańskiej początkowo decydują się na zamawianie praktycznych boxów z gotowym jedzeniem. Wiele firm cateringowych oferuje bowiem menu dla wegan, więc jest z czego wybierać.

Dania wegańskie – dlaczego zdrowe?

Kuchnia wegańska jest cennym źródłem błonnika, który ułatwia procesy metaboliczne i jest sprzymierzeńcem w walce z chorobami cywilizacyjnymi takimi jak: otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, etc. Jest to dieta eliminacyjna, która odrzuca nie tylko mięso, ale też ryby czy jaja. Głównymi składnikami kuchni wegańskiej są natomiast owoce i warzywa, orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste. Porządna dieta musi być zawsze dobrze zbilansowana, niezależnie od tego, czy jemy mięso, czy też nie. Starannie ułożony jadłospis wegański dostarcza do organizmu potrzebne witaminy (w tym B12), białko oraz wszelkie składniki, których potrzebuje ludzkie ciało do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli ktoś szuka inspiracji, ciekawe menu wegańskie można znaleźć na stronach i portalach poświęconych temu rodzajowi odżywiania.

Dieta wegańska jadłospis

Wielu osób początkujących obawia się, że dieta wegańska jest restrykcyjna i surowa, więc będą musieli na co dzień odmawiać sobie kulinarnych przyjemności. Jest to kolejny mit, gdyż sporo ulubionych dań można przerobić na wersję vege i nie będzie to determinowało gorszych odczuć smakowych. Zarówno tradycyjne desery jak i potrawy obiadowe w wegańskim wydaniu również mogą być smaczne. Trzeba tylko przyrządzić je z pomysłem. Podczas procesu pieczenia, zamiast białek jaj można użyć tzw. aquafaby, czyli wody z puszki po ciecierzycy lub siemieniu lnianym. Z kolei krowie mleko swobodnie da się zastąpić mlekiem kokosowym lub sojowym. Można przygotować nawet wegańską czekoladę, która w niczym nie ustępuje tej klasycznej. Weganie mają do wyboru oryginalne sałatki, tofu lub hummus. Interesujące dania obiadowe dla wegan to np. : ciecierzyca w pomidorach, zapiekanka z tempehu i ziemniaków, curry z tofu i groszkiem, wegańska wersja spaghetti bolognese lub wegańskie burgery wykonane chociażby z kaszy jaglanej i buraków.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.