Jadłospis wege niemowlaka- 7 i 8 miesięcy

Przed Wami kolejny wpis na temat diety niemowlaka. Co podawać niemowlakowi w kolejnych miesiącach rozszerzania diety? Tym razem również dzielę się informacjami od wegańskiego dietetyka (Roślinny Dietetyk),  lekarza naturopaty i moimi spostrzeżeniami. Przedstawiam Wam dzienną rację pokarmową i grupy produktów, które należy podawać niemowlakowi w okolicach 7 i 8 miesiąca.

Najistotniejsze punkty:

  • Liczba posiłków na dobę to nie mniej niż 5-wielkość porcji ok. 170-180 ml
  • Podstawą jest mleko -3 posiłki mleczne

Grupy produktów

Zbożowe

Kaszka zbożowa bezglutenowa, glutenowa, pieczywo, komosa ryżowa, kasza jaglana, ryż brązowy

W poprzednim wpisie już wspominałam, że podstawą zbożowych produktów jest u nas kasza jaglana. Ugotowaną kaszę dodajemy do przecierów warzywnych, a kaszkę jaglaną z mlekiem podajemy na kolację. Tak jak wspominałam kaszkę możecie zrobić sami lub kupić gotową. Bez dodatków i niepotrzebnego cukru ma np. HippHolleNominal. W tym okresie można już podawać maluchom komosę ryżową, pieczywo i ryż brązowy. Komosę dodawaliśmy już do przecieru, jednak ryżu jeszcze nie. Powoli stopniowo, wprowadzamy nowości i badamy jak smakują Lilianie. 

Białkowe

Zmiksowane rozgotowane nasiona strączkowe (soczewica czerwona i zielona, groszek, ), tofu, jogurt sojowy

Na to czekałam! Na moje ukochane strączki. Cała nasza rodzina bardzo lubi wszystkie nasiona strączkowe. Matylda do dziś uwielbia fasolę, ciecierzycę (w różnych postaciach) i pastę z soczewicy.

W przypadku Lili zzaczęliśmy od czerwonej soczewicy (dobrze ugotowanej) w przecierze warzywnym wraz z kaszą jaglaną i marchewką. I tak samo jak w przypadku Matyldy posmakowało od razu.

Tofu chcemy wprowadzić pod koniec 8 miesiąca. Należy pamiętać aby było to tofu dobrej jakości, najlepiej ekologiczne (co nie zawsze wiąże się z dużo wyższą ceną). Jeżeli macie Soyabelle, możecie tofu zrobić samodzielnie. Wymagana jest dodatkowa wkładka do urządzenia.

Soczewica

Tłuszcze

Olej lniany, 1/2 łyżeczki na surowo, 1 łyżeczka oliwy z oliwek 

Olej lniany ma charakterystyczny smak, wiec dobrze jest przyzwyczajać dziecko od początku do jego spożywania. Należy pamiętać, aby podawać go na surowo, już do przygotowanej potrawy. 

Warzywa

Rozgniecione warzywa gotowane (i surowe) 

Jeżeli chodzi o warzywa to na razie nie wprowadzaliśmy wielu zmian. Nadal jest ziemniak, marchewka, dynia, brokuł i burak. Dodatkowo do przecierów dodaliśmy pietruszkę, pora i cukinię, ale w niewielkich ilościach.

marchewa

Owoce

Jabłko, banan, gruszka, brzoskwinie, morele, maliny, jagody

Jabłuszko może być utarte, banan rozgnieciony widelcem. Dodaliśmy również gruszkę, której nie miksujemy szczególnie jak jest dojrzała.

Zaczynamy również wprowadzić brzoskwinie, morele, maliny i jagody. Jak na razie podałam je Lili jedynie w formie musu i również nie było żadnych sprzeciwów. Jednak niebawem będziemy próbować również z małymi kawałeczkami (jak porządnie usiądzie).

Soki owocowe należy podawać łyżeczką. Nie przekraczamy 125 ml/dzień. Najlepiej robić je samemu, ale nie każdy ma taką możliwość. Na różnych targach i w sklepach eko, możecie dostać takie soki bez dodatków, bez cukru, z krótką datą ważności.

gruszka


Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości to śmiało piszcie. Czy chcecie abym podała przykładowe proporcje przecierów warzywnych jakie robimy? W następnym wpisie z tej serii przedstawię Wam jadłospis dla starszego dziecka, a mianowicie dla 2 latka.

Veganama Opublikowane przez: