Jadłospis vege niemowlaka – 6 miesięcy

Co podawać niemowlakowi w pierwszym miesiącu rozszerzania diety? Kilka osób zwróciło się do mnie z takim pytaniem, więc postanowiłam podzielić się z Wami informacjami jakie uzyskałam od wegańskiego dietetyka (Roślinny Dietetyk) oraz lekarza naturopaty. Podstawą jest oczywiście mleko matki, ale co jeszcze?  Przedstawiam Wam dzienną rację pokarmową i grupy produktów, które należy podawać niemowlakowi w okolicach 6 miesiąca (kiedy zapoznajemy dziecko z pierwszymi stałymi posiłkami).

Najistotniejsze punkty:

  • Liczba posiłków na dobę to nie mniej niż 5-wielkość porcji ok. 150-160 ml
  • Podstawą jest mleko -4 posiłki mleczne

Grupy produktów

Zbożowe

Kaszka zbożowa bezglutenowa, glutenowa

W naszym przypadku zaczęło się od kaszki jaglano- ryżowej i jaglanej, którą możecie zrobić sami lub kupić gotową. Bez dodatków i niepotrzebnego cukru ma np. HippHolleNominal. Możecie je dostać w różnych sklepach eko, a kaszka Hipp z tego co pamiętam jest w Rossmannie, Tesco. Jednak najprościej jest zrobić sobie zapas kaszy ekologicznej i mielić w młynku. Szybkie i tanie rozwiązanie.


Zaczęliśmy od kaszy jaglanej ze względu na zalecenia od naturopaty. Tak robiliśmy przy Matyldzie i tak też było z Lili. Sami lubimy ją jeść i chcemy, żeby dziewczynki od pierwszych miesięcy się z nią polubiły, gdyż ma mnóstwo wspaniałych właściwości. Posiada dużo przyswajalnego białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B
1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi. Jest lekkostrawna, nie uczula, jest bezglutenowa. Ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych (wysusza nadmiar wydzieliny), jest zatem dobrym domowym lekarstwem na katar. Dobrze jest więc od początku przyzwyczajać dziecko do jej smaku, gdyż przyda nam się, kiedy maluch jest bardziej narażony na infekcje i przeziębienia (np. kiedy idzie do żłobka/przedszkola). A dobrze doprawiona, podana z warzywami, owocami, jest na prawdę smaczna.

Jaglana

Tłuszcze

Olej lniany, 1/2 łyżeczki na surowo, 1 łyżeczka oliwy z oliwek 

Olej lniany ma charakterystyczny smak, wiec dobrze jest przyzwyczajać dziecko od początku do jego spożywania. Należy pamiętać, aby podawać go na surowo, już do przygotowanej potrawy. 

Warzywa

Gotowane miksowane warzywa 

Naturopata zalecił również gotowanie na parze i duszenie. Polecił również na początek słodkie warzywa. Nie muszą być to zawrotne ilości, ważne aby zapoznać dziecko z nowymi warzywnymi smakami. My zaczęliśmy od ziemniaka, marchewki, dyni, brokuła i buraka. Lili od początku jadła chętnie, nie miała żadnych problemów z nowościami.

dynia

Owoce

Jabłko lub banan.

Jabłuszko może być utarte, banan rozgnieciony widelcem, ale jak kto woli, można zmiksować.

Soki owocowe należy podawać łyżeczką. Nie przekraczamy 125 ml/dzień. Najlepiej robić je samemu, ale nie każdy ma taką możliwość. Na różnych targach i w sklepach eko, możecie dostać takie soki bez dodatków, bez cukru, z krótką datą ważności.

Naturopata przy Matyldzie zalecił mi sok jabłkowy. Czasami dodawaliśmy buraka, przy jakiś problemach z brzuszkiem.

banan7

Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości odnośnie to śmiało piszcie. W następnym wpisie z tej serii przedstawię Wam jadłospis na kolejne miesiące. 

Veganama Opublikowane przez: