5 kroków do weganizmu

Jak Wam już wcześniej pisałam, moje przejście na weganizm to nie była szybka i łatwa decyzja podjęta w jeden dzień. To szereg wydarzeń i splotów losu sprawił, że jestem na diecie roślinnej. Jednak nie każdy chce lub musi przejść tak długą drogę. W związku z tym postanowiłam przedstawić Wam 5 najważniejszych kroków, dzięki którym będzie Wam łatwiej podjąć decyzję o takim stylu odżywiania. A może i stylu życia. Bo weganizm to nie tylko jedzenie produktów bez obecności składników odzwierzęcych. Ale o tym w dalszej części.

#1. Zainteresuj się tematem

Od tego trzeba zacząć. W końcu chyba chcemy wiedzieć na czym dokładnie ma polegać nasz nowy, zdrowy sposób na życie. Warto dowiedzieć się na czym dokładnie polega weganizm i czym różni się od diety wegańskiej. Ja na początku swojej drogi nie wiedziałam, że jest to jakaś różnica. Później dowiedziałam się, że weganin to osoba nie spożywająca mięsa i produktów odzwierzęcych, ale również nie korzystająca z produktów z nich zrobionych. Chodzi o rzeczy zawierające skórę, jedwab, wełnę itp. Pozwolę sobie zacytować Julieannę Hever (2011), Dieta Roślinna na co dzień.

„…weganin to roślinożerca, czyli osoba odżywiająca się produktami roślinnymi, która całkowicie rezygnuje ze spożywania mięsa zwierzęcego, w tym drobiu i ryb, a także wszelkich produktów odzwierzęcych, a więc i mleka i jego przetworów, jajek, żelatyny, czy miodu. Weganie nie noszą także ubrań wykonanych z materiałów pochodzenia odzwierzęcego ani nie korzystają z przedmiotów z nich zrobionych, a więc rezygnują z futer, skóry, jedwabiu, wełny, pierza i pereł. Unikają także wszystkiego, co zawiera składniki odzwierzęce, uważnie dobierając kosmetyki i środki czystości.”

Nie chodzi mi o to, aby się szufladkować. Jak raz na jakiś czas zdarzy się Wam, że zjecie posiłek w którym nie zauważyliście produktu odzwierzęcego albo macie czapkę z domieszką wełny, to nie czyni Was to wegetarianinem, hipokrytą, złym człowiekiem i powinniście zrezygnować. Czasem zdarzają się wpadki, nie wszystko na początku wyłapiecie. Chodzi o przyjęcie dobrej postawy, obranie kierunku. To od Was zależy jak będziecie do tego podchodzić. Nikt nie będzie zaglądał Wam w talerz i sprawdzał składu swetra. Nie chcę się teraz tak strasznie nad tym rozwodzić, bo to dość rozległy temat. Ciekawie o tym pisała Marta z Kocieuszy.

książki

Aby zapoznać się z ideologią wegańską warto jest obejrzeć różne filmy o tej tematyce. Nie koniecznie drastyczne, ale takie, które dadzą nam do myślenia o diecie roślinnej, zdrowym odżywianiu i koncernach spożywczych.

  1. Forks Over Knives
  2. Hungry For Change
  3. Cowspiracy
  4. Got The Facts On Milk
  5. Vegucated
  6. Fat, sick and nearly dead
  7. Food inc.
  8. Speciesism: The Movie

Warto również sięgnąć po książki o tej samej tematyce. Nie musicie czytać od razu wszystkich, ale zapewniam Was, że jak zaczniecie wgłębiać się w temat, będziecie chcieli sięgać po kolejne tytuły.

  1. Dieta roślinna na co dzień
  2. 28 dni do zdrowia
  3. China Study- Nowoczesne zasady odżywiania
  4. Ukryta prawda
  5. Zdrowie bez recepty
  6. Widelec zamiast noża

Dużo wiedzy uzyskacie również na blogach o tematyce wegańskiej. Lifestyle, porady jakich kosmetyków używać, jakich dokonywać wyborów na co dzień, będzie też trochę o sporcie.

  1. http://www.kocieuszy.pl/
  2. http://veganisland.pl/
  3. http://www.mortycja.com/
  4. http://icantbelieveitsvegan-veganstories.blogspot.com/
  5. http://ekocentryczka.blogspot.com/
  6. http://follow-the-fruit.blogspot.nl/
  7. http://vegecouple.pl/

Polskie kanały na youtube

  1. MayaTheBee
  2. Lady Chwila
  3. Eat And Ride
  4. Marcin Mosiejko
  5. Nissiax83

#2. Poznaj nowe produkty

granat

Tradycyjne składniki, do których byliśmy przyzwyczajeni przez większą część naszego życia, można w większości przypadków zastąpić roślinnymi odpowiednikami. Być może lubicie pewne przepisy od lat stosowane w Waszych domach i nie chcecie z nich rezygnować przechodząc na dietę roślinną. A może macie dużo książek kulinarnych i chcecie sprawdzić jak dana potrawa może smakować np. bez jajka, bądź nabiału. Będziecie zaskoczeni jak wiele jest Wam w stanie zaooferować kuchnia wegańska.

1 jajko zastąpimy

  • 2 1/2 łyżki zmielonego siemienia lnianego, wymieszanego z 3 łyżkami ciepłej wody
  • 1/4 szklanki zmielonego w blenderze tofu
  • 1/4 szklanki pure z dyni albo musu jabłkowego
  • 1 1/2 łyżeczki sproszkowanego zamiennika jaka, wymieszanego z 2 łyżkami ciepłej wody
  • pół banana
  • 1 łyżka mąki (kukurydzianej, z ciecierzycy) wymieszana z dwoma łyżkami wody

1 szklankę mleka krowiego zastąpimy

  • szklanką mleka owsianego
  • szklanką mleka sojowego
  • szklanką mleka migdałowego
  • szklanką mleka ryżowego
  • szklanką mleka kokosowego
  • szklanką mleka jaglanego

Mleka możecie kupić w kartonach w sklepie lub zrobić samemu. Można również zainwestować w urządzenie, dzięki któremu w bardzo krótkim czasie zrobimy również wiele mlek orzechowych zarówno na ciepło jak i na zimno.

Nabiał zastąpimy

  • masło zastąpimy olejem kokosowym lub bezmleczną margaryną
  • śmietankę na bazie mleka krowiego zastąpimy śmietanką sojową, owsianą lub kokosową
  • jogurt na bazie mleka krowiego zastąpimy jogurtem owsianym, sojowym,
  • ser żółty na bazie mleka krowiego zastąpimy serem roślinnym
  • serki, kremy, pasty na bazie nabiału, których używamy do zapiekanek, ciast, na kanapki, możemy zastąpić serkiem z nerkowca (to mój hit!)

Miód zastąpimy

  • syropem z agawy
  • syropem daktylowym
  • syropem klonowym
  • melasą

Żelatynę zastąpimy

  • agarem
  • pektyną owocową
  • mączką chleba świętojańskiego

 

Nie zapominajcie również o przyprawach. Jeżeli chcemy nadać danej potrawie serowy smak, dodajmy płatki drożdżowe. Jadłonomia używa ich do pysznego wegańskiego parmezanu z migdałów, nie raz go robiłam. Albo wędzona papryka! To jest dopiero przyprawa. ErVegan dodaje tę przyprawę do wegańskiego odpowiednika mięsa mielonego z tofu.

Próbujcie nowych rzeczy. Ja staram się co najmniej raz w tygodniu smakować czegoś nowego albo chociaż czegoś, czego dawno nie jadłam. Dzięki temu odkrywam nowe smaki warzyw, owoców, ale i orzechów, czy nowych przypraw. Niech Wasza roślinna kuchnia nie będzie monotonna i mdła. Takie eksperymentowanie przynosi wiele radości.

#3. Gotuj z najlepszymi

Przy zmianie diety, kulinarne wsparcie jest bardzo ważne. Na początku można być trochę zagubionym. Ja w pierwszej chwili nie do końca wiedziałam, co z czym łączyć, jak zastąpić jajko, jak ugotować kaszę jaglaną, żeby nie była gorzka itp. Na pomoc przychodzą świetnie prowadzone blogi, pełne inspiracji kulinarnych, porad i zdjęć takich, że od razu chce nam się eksperymentować w kuchni. Przedstawiam Wam moje ulubione, chociaż ciągle dochodzą do tej listy nowe perełki.

Polskie blogi

  1. http://ervegan.com/
  2. http://www.jadlonomia.com/
  3. http://weganon.blogspot.com/
  4. http://sojaturobie.blogspot.com
  5. http://wegannerd.blogspot.com
  6. http://www.oatmealandfigs.pl/
  7. http://www.anappleaday.pl/
  8. http://www.vegeszamanka.pl/
  9. http://foodpornveganstyle.blogspot.com/
  10. http://www.bananowepole.pl/
  11. http://www.weganka.com/
  12. http://vega-vege.blogspot.com/
  13. http://ammniam.pl/
  14. http://szpinakowawrozka.blogspot.com/
  15. http://smakoterapia.blogspot.com/
  16. http://anka-weganka.blogspot.com/

Zagraniczne blogi

  1. http://www.findingvegan.com/
  2. http://www.therawtarian.com/
  3. http://www.veganricha.com/
  4. http://www.rawfoodforlife.org/
  5. http://betterraw.com/
  6. http://www.veganmiam.com/
  7. http://anunrefinedvegan.com/
  8. http://cadryskitchen.com/
  9. http://kblog.lunchboxbunch.com/
  10. http://ohsheglows.com/
  11. http://www.thisrawsomeveganlife.com/

Książki kulinarne

  1. Jadłonomia kuchnia roślinna nie tylko dla wegan
  2. Wegańskie pyszności proste i inspirujące przepisy nowoczesnej kuchni wegańskiej
  3. Qmam kaszę
  4. Green Kitchen zielono i zdrowo
  5. Zielenina na talerzu
  6. Kuchnia wegetariańska

Niektóre z tych książek są wegetariańskie, co nie oznacza, że nie warto z nich korzystać. Z czasem nabiera się wprawy i ze zwykłego przepisu powstaje nowe, roślinne cudeńko. To fantastyczne doświadczenie. Osobiście lubię takie eksperymenty i również Was do tego namawiam.

MartaJ#4.Powoli, powoli

Na wszystko dajcie sobie trochę czasu. Nie będziecie od razu mistrzami kuchni, ale obiecuję Wam, że eksperymentowanie z roślinną kuchnią przynosi niesamowitą satysfakcję. Poza tym eliminując wiele odzwierzęcych produktów zmienia się smak. Byłam zdziwiona jak po przejściu na weganizm nagle polubiłam ostre smaki w potrawach. A kiedyś byłam skłonna nie zjeść czegoś, bo było pikantnie przyprawione.  Tak samo będzie w przypadku nowych produktów, czy zamienników. Z czasem nauczycie się tym sprawnie operować. Ja do dziś się uczę, poznaję nowe smaki. Przez dwadzieścia parę lat jadłam w kółko to samo, więc od niedawna smakuję roślinne dobro tego świata. Jeżeli chodzi o eliminacje odzwierzęcych produktów, to na własnym przykładzie wiem, że na to trzeba czasu. Aby przeprowadzić taką rewolucję w swoim życiu, w zgodzie ze sobą, trzeba zrobić to stopniowo. Działanie na szybko nie przyniesie niczego dobrego. Weganizm ma być przyjemnością, świadomym wyborem, a nie karą.

#5. W razie wątpliwości

Są sytuacje, kiedy warto, a nawet trzeba skonsultować się z kimś doświadczonym w temacie weganizmu i zdrowego odżywiania. Ja takiej pomocy potrzebowałam między innymi będąc w ciąży. Ale warto również skonsultować się na początku swojej przygody z dietą roślinną lub przy komponowaniu posiłków dla swoich dzieci. Ja bardzo dużo nauczyłam się na takich konsultacjach i do dziś mam i zerkam w notatki, które robiłam w trakcie spotkań. Polecam Wam dwie super dietetyczki, z którymi miałam przyjemność współpracować:

Diet Klinika

Roślinny Dietetyk

 

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam podjąć decyzję o wprowadzeniu zmian w Wasz jadłospis. Liczę, że zainspiruję Was do zdrowszego trybu życia i zwracania uwagi dotyczącej tego co jemy. Jak podoba się Wam takie zestawienie? Coś byście jeszcze dodali do tych kroków? Zapraszam do dyskusji!

Veganama Opublikowane przez:
  • Niezła skondensowana pigułka Ci wyszła. Bardzo przydatny i wartościowy wpis. Warto zapisać i powracać do niego. Podpisuję się pod wszystkim co napisałaś. Tak mocno wyczerpałaś temat, że nic innego nie przychodzi mi do głowy, co by można było jeszcze dodać :)).
    Najważniejsze to mieć otwarty umysł, nie zniechęcać się i nie poddawać kiedy coś nam nie pójdzie. Nie przejmować tym, co ludzie gadają i też nie popadać w paranaję, co jest wegańskie, a co nie. Czasami odnoszę wrażenie, że w niektórych przypadkach za daleko to brnie i zaczyna się podważać dosłownie każdą jedną rzecz. Szczególnie myli się tu weganizm z ekologią i zdroworozsądkowe podejście do lekarzy i medycyny.

    • Cieszę się 🙂 Planowałam ten wpis od dawna, ale jakoś nie było chwili. Wczoraj miałam wenę i postanowiłam to wykorzystać 😀

      Masz rację w 100%. Niestety niektórzy zbyt obsesyjnie podchodzą do tematu. A przecież weganom przyświeca ta sama idea. Każdy postępuje wg. własnego sumienia i doświadczenia (nie jesteśmy chodzącymi encyklopediami).

      • No właśnie, ale wiesz coraz częściej mam wątpliwości czy oby na pewno przyświeca wszystkim ta sama idea. Z jednej strony bardzo się cieszę, że coraz częściej mówi się o weganiźmie, że powstaje coraz więcej miejsc gdzie można zjeść i kupić wegańskie produkty. Z drugiej strony nieraz trudno mi utożsamiać mi się z tą grupą.

        • Tak, to prawda. Na forach wegańskich szczególnie, zdarzają się hejterzy i krytycy wszystkiego i wszystkich. Nie kumam tego. No, ale co zrobić. Trzeba dawać dobry przykład 🙂

  • Ogromnie mi się ten wpis podoba, pozwala poukładać w głowie 🙂 Dzięki za masę inspiracji, muszę pooglądać te filmy, bo jestem ich bardzo ciekawa.

    Jedynie tak pomyślałam żeby napisać, że nissiax83 nie jest vege, tylko na diecie roślinnej. Ot, drobiazg 🙂 A poza tym do Twojej listy chyba już nic mi nie przychodzi do głowy, bo naprawdę poruszyłaś chyba każdy istotny aspekt takiej zmiany.. Dobrze mieć taką vege mentorkę! Jadłonomia będzie mi często towarzyszyć w kuchni, już to wiem!

    • Cieszę się, miałam nadzieję, że się przyda <3 Jest tego trochę, ale warto powolutku sięgać do tych książek, filmów, blogów. Sama ciągle się dokształcam w tym temacie. Wiedzy jest ogrom. Trzeba się cieszyć, że żyjemy w takich czasach, że w internecie oprócz badziewia jest tyle wartościowych rzeczy.

      To fakt, jej kanał nie jest stricte wegański, ale pomyślałam, że jest w nim dużo inspiracji dla osób chcących przejść na dietę roślinną. Szczególnie ta playlista "nissiaxowa dieta" , czyli filmiki o przechodzeniu na dietę wegańską, przepisy i food booki 😉

      • Przyda się bardzo! Masz rację z tym internetem, trzeba tylko wiedzieć gdzie szukać 🙂

        Z kanałem Nissiax też się oczywiście zgadzam! Jej filmiki są bardzo inspirujące 🙂

  • Katarzyna Straube-Czyż

    powtórzę się ! YOU MADE MY LIFE !

    • Katarzyno moja droga! <3 My po prostu musiałyśmy na siebie trafić. Koniec kropka.

    • Kasia, a Ty dalej trzymasz się vege? Na 30 dniach „testowych” się nie skończyło rozumiem? 🙂

  • Świetny jest ten wpis, taka masa informacji, ja od dwóch miesięcy na razie nie jem mięsa, jak na razie nie zamierzam przechodzić na weganizm, ale kto wie.. 🙂

    • A jak się czujesz teraz, nie jedząc mięsa? Brakuje Ci go?

  • bardzo mądry, dobrze napisany, przemyślany wpis – jestem pewna, że stanie się pomocny dla wielu osób, które myślą o weganizmie 🙂
    jest mi niezmiernie miło, że wspomniałaś o moim blogu! :*
    na książki kulinarne i nie tylko, zbieram pieniądze, zawsze jak wejdę do księgarni to potrafię nie wychodzić przez godzinę jak nie więcej 😀 chętnie kupiłabym wszystkie, ale nie da rady XD marzy mi się, mieć całą serię książek kulinarnych, ale co najlepsze – marzenia są do spełnienia 🙂

    • Dziękuję! Bardzo się cieszę.

      Nie masz za co dziękować, z miłą chęcią poleciłam Twój blog. Masa dobrych pysznych przepisów!

      Kochana, po kolei. Powoli, powoli 😉 Ja mam podobnie z książkami o zdrowym żywieniu i albumami fotograficznymi. Ciężko się opanować 😉

  • fochzprzytupem

    podziwiam ludzi, którzy wprowadzają tak kategoryczne zasady odżywiania, jednak już sporo przepisów wegan zawitało w mojej kuchni choć jestem prawdziwym mięsożercą 😉
    Tradycyjnie zapraszam do siebie 🙂

    • Dzięki, zajrzę z checią 😉

  • Jak zawsze podeszlas do tematu bardzo profesjonalnie. Wiem, ze w chwili obecnej nie jestem w stanie zrezygnowac z miesa i produktow pochodzenia zwierzecego. Jednak sama powiedzialas, ze do tematu trzeba podejsc powoli. Duzo eksperymentuje, staram sie wprowadzac do mojej diety zdrowe zamienniki, kocham kasze. Kiedy ja gotuje w domu, miesto trafia na talerze bardzo rzadko. Uwielbiam warzywa i owoce wiec tym bardziej chetnie wyprobuje jakies weganskie przepisy u siebie.
    Wielu tych miejsc w sieci nie znalam, a widze, ze stanowia kopalnie wiedzy.

    • Bardzo mi miło, że tak uważasz!

      Dokładnie, nic na siłę. Może kiedyś poczujesz, że chcesz wprowadzić większe zmiany (wtedy służę pomocą i będę Cię wspierać). Jednak jak do wszystkiego, do jedzenia i nawyków żywieniowych również, zdrowy rozsądek to podstawa 🙂

  • „Jak raz na jakiś czas zdarzy się Wam, że zjecie posiłek w którym nie zauważyliście produktu odzwierzęcego albo macie czapkę z domieszką wełny, to nie czyni Was to wegetarianinem, hipokrytą, złym człowiekiem i powinniście zrezygnować.” mądrze napisane 🙂
    swoją drogą – ja mam wyjątek na miód i jakoś tak w sumie nie planuję go wykluczać 🙂

    • Dzięki 🙂

      Rozumiem Cię. Ja do niedawna jeszcze używałam miodu. Jeżeli czujesz się dobrze jedząc go, to nie ma sensu sobie odmawiać. Ja po prostu poczułam, że już czas, aby go odstawić.

  • Piękny zbiór informacji w jednym miejscu. Będę miała teraz troszkę czasu to nadrobię filmiki ;). Póki co z mięsożercy przeszłam na tylko ryby, a teraz juz przeszłam na wege. Więc coś wiem o stopniowym podchodzeniu do tematu 🙂 kolejne kroki przede mną 🙂
    Dziękuje i pozdrawiam juz z PL 🙂

    • No to faktycznie wiesz jak to jest 🙂

      Bogusia, a gdzie jesteś w Polsce? W jakim mieście?

      • W Jastrzębiu Zdroju 😀 Niedaleko Katowic mała mieścinka 😉

        • No przecież! Zapomniałam, że jesteście z Angeliką z tej samej miejscowości 🙂

  • To prawda z tym stopniowym odstawianiem, musi być taka potrzeba w środku. U mnie to się zaczęło samo z siebie chyba z rok temu – sama nie mogłam w to uwierzyć, bo wcześniej byłam bardzo mięsożerna, a teraz praktycznie już mięsa nie jadam (odkrycie roślinnych smaków robi swoje), a co do nabiału i miodu, to wciąż czekam na odpowiedni moment… 🙂 Bardzo Ci dziękuję za tę listę książek kucharskich i blogów, bo znalazłam na niej takie, których nie znałam:)

    • Cieszę się, że lista Ci się przyda. Powiem Ci, że ten wpis jest też taką ściągą dla mnie. Czasem człowiek się zagubi, pozapomina. A takie informacje warto mieć w jednym miejscu 🙂

      Stopniowe odstawianie to dla mnie jedyna droga. U mnie nadal trwa. Teraz faza z kosmetykami w toku 🙂

  • Chcialabym bardzo, ale co jakis czas napada mnie chec na befsztyk albo jajko sadzone…. Wtedy postanowienia i kilka(nascie) dni wystawione sa na ciezka probe. Nie zawsze sie udaje, szczegolnie jak sie lubi te odzwierzece produkty 😒

    • Zdaje sobie sprawę, że taka nagła zmiana diety nie jest łatwa, dlatego polecam aby wprowadzać zmiany stopniowo. Np. na początku wyeliminować mięso, a dopiero później nabiał, jajka. Myślę, że poprawa samopoczucia zachęci Cię do dalszych prób 🙂

  • LolDude

    Forks over knife has changed my life forever. Everyone should watch it. Here’s a free link: http://www.movieboxd.com/stream-forks-over-knives-full-movie-watch-online-64288

    just give it a try.

  • Kat

    Świetny wpis! Zachowany ku pamięci. Dodałabym jeszcze wykład Gary’ego Yourofsky – zainspirował wiele osób do zmiany! Chwała mu za to! Przede mną wprowadzanie pierwszych pokarmów do diety szkraba i drżę na samą myśl czym karmione są dzieci w przedszkolach, szkołach… Jestem jednak przekonana, że najważniejszy jest mocny fundament i dobry przykład najbliższych. Podziwiam Twoją konsekwencję! Z tego co kojarzę Arek nie jest wege, prawda? Nie miał obaw co do diety dziewczynek?

    • Super! No jak mogłam pominąć Gary’ego 😮 😛
      Wiesz, dla mnie dieta roślinna stała się czymś totalnie normalnym i naturalnym, więc nie widzę, już specjalnych trudności (poza jakimiś nielicznymi uroczystościami gdzie jestem gościem). A Arek obaw nie miał, sam zresztą je teraz wegańsko 🙂

      • Kat

        Suuuper! Wczoraj trafiłam na cytat: Szczęście jest wtedy, gdy to co myślisz, czujesz i robisz jest w harmonii (Mahatma Gandhi). Myślę więc, że nie ma innej opcji w moim domu niż dieta roślinna! Twój blog bardzo mi pomógł w czasie ciąży i na pewno będzie wsparciem przy maluszku, za co bardzo z góry dziękuję!

        • Och cudownie to czytać! I oczywiście nie ma za co 🙂 Po to właśnie prowadzę bloga. Spowodowałaś wielki uśmiech na mojej twarzy :*
          Btw. świetny cytat <3