5 kroków do weganizmu

Jak Wam już wcześniej pisałam, moje przejście na weganizm to nie była szybka i łatwa decyzja podjęta w jeden dzień. To szereg wydarzeń i splotów losu sprawił, że jestem na diecie roślinnej. Jednak nie każdy chce lub musi przejść tak długą drogę. W związku z tym postanowiłam przedstawić Wam 5 najważniejszych kroków, dzięki którym będzie Wam łatwiej podjąć decyzję o takim stylu odżywiania. A może i stylu życia. Bo weganizm to nie tylko jedzenie produktów bez obecności składników odzwierzęcych. Ale o tym w dalszej części.

#1. Zainteresuj się tematem

Od tego trzeba zacząć. W końcu chyba chcemy wiedzieć na czym dokładnie ma polegać nasz nowy, zdrowy sposób na życie. Warto dowiedzieć się na czym dokładnie polega weganizm i czym różni się od diety wegańskiej. Ja na początku swojej drogi nie wiedziałam, że jest to jakaś różnica. Później dowiedziałam się, że weganin to osoba nie spożywająca mięsa i produktów odzwierzęcych, ale również nie korzystająca z produktów z nich zrobionych. Chodzi o rzeczy zawierające skórę, jedwab, wełnę itp. Pozwolę sobie zacytować Julieannę Hever (2011), Dieta Roślinna na co dzień.

„…weganin to roślinożerca, czyli osoba odżywiająca się produktami roślinnymi, która całkowicie rezygnuje ze spożywania mięsa zwierzęcego, w tym drobiu i ryb, a także wszelkich produktów odzwierzęcych, a więc i mleka i jego przetworów, jajek, żelatyny, czy miodu. Weganie nie noszą także ubrań wykonanych z materiałów pochodzenia odzwierzęcego ani nie korzystają z przedmiotów z nich zrobionych, a więc rezygnują z futer, skóry, jedwabiu, wełny, pierza i pereł. Unikają także wszystkiego, co zawiera składniki odzwierzęce, uważnie dobierając kosmetyki i środki czystości.”

Nie chodzi mi o to, aby się szufladkować. Jak raz na jakiś czas zdarzy się Wam, że zjecie posiłek w którym nie zauważyliście produktu odzwierzęcego albo macie czapkę z domieszką wełny, to nie czyni Was to wegetarianinem, hipokrytą, złym człowiekiem i powinniście zrezygnować. Czasem zdarzają się wpadki, nie wszystko na początku wyłapiecie. Chodzi o przyjęcie dobrej postawy, obranie kierunku. To od Was zależy jak będziecie do tego podchodzić. Nikt nie będzie zaglądał Wam w talerz i sprawdzał składu swetra. Nie chcę się teraz tak strasznie nad tym rozwodzić, bo to dość rozległy temat. Ciekawie o tym pisała Marta z Kocieuszy.

książki

Aby zapoznać się z ideologią wegańską warto jest obejrzeć różne filmy o tej tematyce. Nie koniecznie drastyczne, ale takie, które dadzą nam do myślenia o diecie roślinnej, zdrowym odżywianiu i koncernach spożywczych.

  1. Forks Over Knives
  2. Hungry For Change
  3. Cowspiracy
  4. Got The Facts On Milk
  5. Vegucated
  6. Fat, sick and nearly dead
  7. Food inc.
  8. Speciesism: The Movie

Warto również sięgnąć po książki o tej samej tematyce. Nie musicie czytać od razu wszystkich, ale zapewniam Was, że jak zaczniecie wgłębiać się w temat, będziecie chcieli sięgać po kolejne tytuły.

  1. Dieta roślinna na co dzień
  2. 28 dni do zdrowia
  3. China Study- Nowoczesne zasady odżywiania
  4. Ukryta prawda
  5. Zdrowie bez recepty
  6. Widelec zamiast noża

Dużo wiedzy uzyskacie również na blogach o tematyce wegańskiej. Lifestyle, porady jakich kosmetyków używać, jakich dokonywać wyborów na co dzień, będzie też trochę o sporcie.

  1. http://www.kocieuszy.pl/
  2. http://veganisland.pl/
  3. http://www.mortycja.com/
  4. http://icantbelieveitsvegan-veganstories.blogspot.com/
  5. http://ekocentryczka.blogspot.com/
  6. http://follow-the-fruit.blogspot.nl/
  7. http://vegecouple.pl/

Polskie kanały na youtube

  1. MayaTheBee
  2. Lady Chwila
  3. Eat And Ride
  4. Marcin Mosiejko
  5. Nissiax83

#2. Poznaj nowe produkty

granat

Tradycyjne składniki, do których byliśmy przyzwyczajeni przez większą część naszego życia, można w większości przypadków zastąpić roślinnymi odpowiednikami. Być może lubicie pewne przepisy od lat stosowane w Waszych domach i nie chcecie z nich rezygnować przechodząc na dietę roślinną. A może macie dużo książek kulinarnych i chcecie sprawdzić jak dana potrawa może smakować np. bez jajka, bądź nabiału. Będziecie zaskoczeni jak wiele jest Wam w stanie zaooferować kuchnia wegańska.

1 jajko zastąpimy

  • 2 1/2 łyżki zmielonego siemienia lnianego, wymieszanego z 3 łyżkami ciepłej wody
  • 1/4 szklanki zmielonego w blenderze tofu
  • 1/4 szklanki pure z dyni albo musu jabłkowego
  • 1 1/2 łyżeczki sproszkowanego zamiennika jaka, wymieszanego z 2 łyżkami ciepłej wody
  • pół banana
  • 1 łyżka mąki (kukurydzianej, z ciecierzycy) wymieszana z dwoma łyżkami wody

1 szklankę mleka krowiego zastąpimy

  • szklanką mleka owsianego
  • szklanką mleka sojowego
  • szklanką mleka migdałowego
  • szklanką mleka ryżowego
  • szklanką mleka kokosowego
  • szklanką mleka jaglanego

Mleka możecie kupić w kartonach w sklepie lub zrobić samemu. Można również zainwestować w urządzenie, dzięki któremu w bardzo krótkim czasie zrobimy również wiele mlek orzechowych zarówno na ciepło jak i na zimno.

Nabiał zastąpimy

  • masło zastąpimy olejem kokosowym lub bezmleczną margaryną
  • śmietankę na bazie mleka krowiego zastąpimy śmietanką sojową, owsianą lub kokosową
  • jogurt na bazie mleka krowiego zastąpimy jogurtem owsianym, sojowym,
  • ser żółty na bazie mleka krowiego zastąpimy serem roślinnym
  • serki, kremy, pasty na bazie nabiału, których używamy do zapiekanek, ciast, na kanapki, możemy zastąpić serkiem z nerkowca (to mój hit!)

Miód zastąpimy

  • syropem z agawy
  • syropem daktylowym
  • syropem klonowym
  • melasą

Żelatynę zastąpimy

  • agarem
  • pektyną owocową
  • mączką chleba świętojańskiego

 

Nie zapominajcie również o przyprawach. Jeżeli chcemy nadać danej potrawie serowy smak, dodajmy płatki drożdżowe. Jadłonomia używa ich do pysznego wegańskiego parmezanu z migdałów, nie raz go robiłam. Albo wędzona papryka! To jest dopiero przyprawa. ErVegan dodaje tę przyprawę do wegańskiego odpowiednika mięsa mielonego z tofu.

Próbujcie nowych rzeczy. Ja staram się co najmniej raz w tygodniu smakować czegoś nowego albo chociaż czegoś, czego dawno nie jadłam. Dzięki temu odkrywam nowe smaki warzyw, owoców, ale i orzechów, czy nowych przypraw. Niech Wasza roślinna kuchnia nie będzie monotonna i mdła. Takie eksperymentowanie przynosi wiele radości.

#3. Gotuj z najlepszymi

Przy zmianie diety, kulinarne wsparcie jest bardzo ważne. Na początku można być trochę zagubionym. Ja w pierwszej chwili nie do końca wiedziałam, co z czym łączyć, jak zastąpić jajko, jak ugotować kaszę jaglaną, żeby nie była gorzka itp. Na pomoc przychodzą świetnie prowadzone blogi, pełne inspiracji kulinarnych, porad i zdjęć takich, że od razu chce nam się eksperymentować w kuchni. Przedstawiam Wam moje ulubione, chociaż ciągle dochodzą do tej listy nowe perełki.

Polskie blogi

  1. http://ervegan.com/
  2. http://www.jadlonomia.com/
  3. http://weganon.blogspot.com/
  4. http://sojaturobie.blogspot.com
  5. http://wegannerd.blogspot.com
  6. http://www.oatmealandfigs.pl/
  7. http://www.anappleaday.pl/
  8. http://www.vegeszamanka.pl/
  9. http://foodpornveganstyle.blogspot.com/
  10. http://www.bananowepole.pl/
  11. http://www.weganka.com/
  12. http://vega-vege.blogspot.com/
  13. http://ammniam.pl/
  14. http://szpinakowawrozka.blogspot.com/
  15. http://smakoterapia.blogspot.com/
  16. http://anka-weganka.blogspot.com/

Zagraniczne blogi

  1. http://www.findingvegan.com/
  2. http://www.therawtarian.com/
  3. http://www.veganricha.com/
  4. http://www.rawfoodforlife.org/
  5. http://betterraw.com/
  6. http://www.veganmiam.com/
  7. http://anunrefinedvegan.com/
  8. http://cadryskitchen.com/
  9. http://kblog.lunchboxbunch.com/
  10. http://ohsheglows.com/
  11. http://www.thisrawsomeveganlife.com/

Książki kulinarne

  1. Jadłonomia kuchnia roślinna nie tylko dla wegan
  2. Wegańskie pyszności proste i inspirujące przepisy nowoczesnej kuchni wegańskiej
  3. Qmam kaszę
  4. Green Kitchen zielono i zdrowo
  5. Zielenina na talerzu
  6. Kuchnia wegetariańska

Niektóre z tych książek są wegetariańskie, co nie oznacza, że nie warto z nich korzystać. Z czasem nabiera się wprawy i ze zwykłego przepisu powstaje nowe, roślinne cudeńko. To fantastyczne doświadczenie. Osobiście lubię takie eksperymenty i również Was do tego namawiam.

MartaJ#4.Powoli, powoli

Na wszystko dajcie sobie trochę czasu. Nie będziecie od razu mistrzami kuchni, ale obiecuję Wam, że eksperymentowanie z roślinną kuchnią przynosi niesamowitą satysfakcję. Poza tym eliminując wiele odzwierzęcych produktów zmienia się smak. Byłam zdziwiona jak po przejściu na weganizm nagle polubiłam ostre smaki w potrawach. A kiedyś byłam skłonna nie zjeść czegoś, bo było pikantnie przyprawione.  Tak samo będzie w przypadku nowych produktów, czy zamienników. Z czasem nauczycie się tym sprawnie operować. Ja do dziś się uczę, poznaję nowe smaki. Przez dwadzieścia parę lat jadłam w kółko to samo, więc od niedawna smakuję roślinne dobro tego świata. Jeżeli chodzi o eliminacje odzwierzęcych produktów, to na własnym przykładzie wiem, że na to trzeba czasu. Aby przeprowadzić taką rewolucję w swoim życiu, w zgodzie ze sobą, trzeba zrobić to stopniowo. Działanie na szybko nie przyniesie niczego dobrego. Weganizm ma być przyjemnością, świadomym wyborem, a nie karą.

#5. W razie wątpliwości

Są sytuacje, kiedy warto, a nawet trzeba skonsultować się z kimś doświadczonym w temacie weganizmu i zdrowego odżywiania. Ja takiej pomocy potrzebowałam między innymi będąc w ciąży. Ale warto również skonsultować się na początku swojej przygody z dietą roślinną lub przy komponowaniu posiłków dla swoich dzieci. Ja bardzo dużo nauczyłam się na takich konsultacjach i do dziś mam i zerkam w notatki, które robiłam w trakcie spotkań. Polecam Wam dwie super dietetyczki, z którymi miałam przyjemność współpracować:

Diet Klinika

Roślinny Dietetyk

 

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Wam podjąć decyzję o wprowadzeniu zmian w Wasz jadłospis. Liczę, że zainspiruję Was do zdrowszego trybu życia i zwracania uwagi dotyczącej tego co jemy. Jak podoba się Wam takie zestawienie? Coś byście jeszcze dodali do tych kroków? Zapraszam do dyskusji!

Veganama Opublikowane przez: